BLOGG

Vikten av att förstå vad stress är och skapar, och att förändring är möjligt

Kroppen är uppbyggd av många miljarder celler (byggstenar). Dessa celler kommunicerar med varandra för att kunna upprätthålla homeostas (stabilitet, jämvikt).


En cell kan befinna sig i ett läge av tillväxt, eller försvar. Den kan inte befinna sig i både och samtidigt. När vi befinner oss i stress stängs tillväxt och underhåll av kroppen av. Följderna av detta påverkar oss fysiskt, men även känslomässigt, mentalt och själsligt.


Det är väl känt att stress påverkar vår fysiologi.

Medicinsk forskning uppskattar att så mycket som 90 % av alla sjukdomstillstånd är kopplade till stress.


Våra kroppar är så finurligt utrustade, att de snabbt och effektivt kan ställa om för att skydda oss mot faror av olika slag. Det är livsviktiga mekanismer som sköter detta.


När det gäller " inre faror" är det immunförsvaret som skyddar oss.

Mot faror utanför oss själva är det binjuresystemet som går igång när vi känner oss hotade (fight or flight)


Vi distribuerar energin till de delar av kroppen där den behövs. När du upplever en situation som hotfull, gör kroppen sig redo. Energin fördelas till armar och ben, så du är redo att springa/fly från faran. Alla funktioner som inte är direkt relaterade till detta stängs ned för att bevara energi



Rädsla är sunt och viktigt så länge vi är anpassningsbara, dvs att vi inte "fastnar", utan kan gå in i "hot fysiologi" och sedan släppa den när den inte behövs längre. Utmaningen i de flestas liv är att inflödet av information är så mycket större än vad nervsystemet är utrustat för (våra nervsystem är egentligen anpassade till ett liv i bondesamhället) och hjärnan upplever därmed informationen som hotfull.

Effekter av detta kan vara många och olika från individ till individ, t.ex:


-Kroppen börjar värka och bli stel.

-Du tappar energi.

-Sömnen börjar spöka.

-Du blir "svajig" känslomässigt, eller låg, deprimerad, ångestfylld, lättirriterad.

-Du går ständigt på "högvarv" (hjärnan tillåter aldrig kroppen att gå in i full återhämtning.

-Du får huvudvärk och/eller magproblem

-Immunförsvaret fungerar inte så väl som det ska.

-Du har svårt att koncentrera dig, hitta fokus, hitta gnistan i livet.


Vissa effekter märks tidigare än andra. Många märks dock först efter en lång tid av uppbyggnad av stress i systemet.


Det fina är att vi kan påverka detta. Och faktum är att det bara är vi själva som kan stanna upp, lyssna och agera på det kroppen och livet ber oss om.

Eftersom så mycket som 95% av allt våra kroppsliga system pysslar med sker på ett undermetvetet plan, behöver vi dock hjälp att öka vår medvetenhet och locka hjärnan att lägga fokus på det som funkar som bäst, är tryggt och kan bidra till återhämtning och tillväxt/utveckling. Det är så lätt att "köra fast" när livet är utmanande.


Det absolut mest effektiva sättet för mig att hitta full närvaro under perioder av stress, är att ta emot Network Care sessioner. När Fokuset inom mig är optimalt och energi tillgångarna flödar dit där de kan göra som mest nytta, blir alla andra beslut och de andra sakerna jag väljer in i mitt liv så mycket mer kraftfulla. När hjärnan kan fokusera på det som är tryggt, resursfyllt och alldeles fantastiskt inom oss, har vi kapacitet och förmåga att automatiskt göra detsamma med vår omgivning. När vi värdesätter och vårdar vårt inre, speglar det sig i vår värld.



3 visningar

© 2018 Anna Ahlefeldt leg Kiropraktor. Hemsida, video och foto av My Södergren www.mysodergren.com